ursäkta.

Ursäkta är ett väldigt bra ord, speciellt om man behöver gå förbi någon som står aningen ivägen eller om man ska av bussen och någon sitter på sätet vid gången. Det är väldigt enkelt, man säger ursäkta och personen som sitter ivägen reser på sig för att slippa ha en som klättrar över sig för att kunna komma ut i gången och sedan stiga av. Simpelt kan man tycka, men enligt vissa finns inte det här lilla ordet.

En tant äldre kvinna idag förstod inte detta... Jag satte mig ner bredvid henn och efter ett par hållplatser skulle hon tydligen av men det här var ingen ursäkta-människa så jag förstod inte att hon skulle av först eftersim hon inte heller gjorde några direkta rörelser som visade att hon var på väg att resa sig upp.

Hennes taktik var tydligen att vrida på huvudet och bara kolla på mig förstod jag sen efter en stund, det är inte alltid så lätt att förstå hon kunde ju likaväl ha kollat ut genom fönstret på att andra sidan för att hon sett något intressant. Hur skulle jag veta det bara sådär liksom? Jaja, hon kom av i alla fall det var det viktigaste.

Ett så bra ord, snälla, använd det!

Jag tror förresten att jag själv håller på att bli en tant när jag klagar på en sådan sak. Hjälp...

Kommentarer
Postat av: caroline

såna tanter har jag med råkat ut för. och jag håller med om att deras taktik inte är något vidare. ursäkta ska det vara. ett av de få bra svenska orden haha. det kanske jag ska ha som projektarbete att skriva en ordbok med bra svenska ord som.. fika och ursäkta.



det blev en kort bok. men men

2009-03-11 @ 18:00:49
URL: http://carolinetb.blog.com
Postat av: Karin

hon kanske var en mimare som var dålig på att mima, ganska opraktiskt men liite charmigt. Erkänn att hon växte lite i dina ögon nu. Lite, väldigt lite.

2009-03-11 @ 20:45:58
URL: http://vadvaravarat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0